با تشکر از محضر جناب عالیبنده جواب سوال هام رو نگرفتم!تمام...
ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 25 ساله )
با تشکر از محضر جناب عالی
بنده جواب سوال هام رو نگرفتم!
تمام احادیثی که نقل فرمودیم رو خوندم،سوال من اینجاست چگونه دعا کنیم ،بهتر است؟اینکه به خدا واگذار کنیم و بگوئیم راضیم به رضای تو،یا ریز حوائجمون رو از خداوند متعال مسائلت نمائیم،یا نه ...
خداوند از ویژگی های مد نظر من مطلع هستند با تمام جزئیات یا باید بیان کنم؟اصلا میتونم بگم خداوند صلاح من رو در خواسته ام قرار بده،یعنی ممکنه با دعا خواسته ای که مصلحت من در ان نیست به طرزی که مصلحت من در ان باشد و با همان کیفیت مورد نظر من براورده بشود...
یا اصلا میشه چیزی که به مصلحتمون نیست با دعا و توسل به مصلحتمون بشه؟؟؟
خواهشا کامل جواب بدهید من واقعا دیگه موندم... در واقع خیلی شنیدم که می گویند از خدا هر چی که میخواهن زیاد بخواهین،و من هم تا به حال این کار رو کردم در خیلی از موارد،ولی هیچ کدوم براورده نشدند،می دونم شاید مصلحت من در انها نباشه،سوالم اینه اگر قرار به براورده شدنشون نباشه پس دعا چه منفعتی داره ،غیر اینه انسان رو نا امید میکنه از منبع نور و امید!!!
مشاور (حجة الاسلام منتظمی)
کاربر ارجمند از اینکه به ما اعتماد کرده و «راسخون» را به عنوان منبع پاسخگویی به سؤالات خود برگزیدید، سپاسگزاریم. 1-امام صادق(ع) میفرماید: خدا میداند که بنده اش چه می خواهدو لکن دوست میداردکه حوائج بندگانش بسوی درگاهش اظهار شود(اصول کافی ج2ص475) امام صادق (ع) می فرماید: «بنده ای که دوست خداست، وقتی حادثه ای برایش رخ می دهد، به درگاه خدا دعا می کند. خداوند به فرشته ای که موکل بر اجابت اوست می فرماید: حاجت بنده ام را برآور، ولی در آن شتاب مکن که من میل دارم صدا و آواز را بشنوم. اما بنده دشمن خدا وقتی دعا ، خداوند بر فرشته موکل به آن حاجت دستور می دهد: حاجتش را زود برآورید و در برآوردن آن شتاب کنید. که من خوش ندارم صدا و آواز او را بشنوم».( سید هاشم رسولی محالتی، کیفر گناه ، ص 137) دوست عزیز با توجه به متن این احادیث جواب شما واضح است که باید حوایج را یک به یک به خداوند عرضه داشت و این سفارش ائمه علیهم السلام می باشد .د خداوند در آیه 60 سوره غافر اشاره کرده که پروردگار شما گفته است که مرا بخوانید تا دعای شما را اجابت کنم» (و قال ربکم ادعونی استجب لکم). در حدیث دیگری از امام باقر علیهالسلام نقل شده است که در جواب این سؤال که کدام عبادت افضل است؟ فرمود:ما من شیء افضل عند الله من ان یسئل و یطلب مما عنده، و ما احد ابغض الی الله عز و جل ممن یستکبر عن عبادته، و لا یسئل ما عنده: «چیزی نزد خدا افضل از این نیست که از او تقاضا کنند و از آنچه نزد او است بخواهند، و هیچکس مبغوضتر و منفورتر نزد خداوند از کسانی که از عبادت او تکبر میورزند و از مواهب او تقاضا نمیکنند نیست»!. رسول اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرماید: "دو نفر در بهشت وارد می شوند که هر دوی آنها یکسان عمل کرده اند، ولی یکی از آن دو دیگری را می بیند که جایگاهش از او بالاتر است! پس می گوید: پروردگارا به خاطر چه این جایگاه را به او دادی با این که عمل ما یکسان بود؟ خدای متعال پاسخ می دهد: (به این سبب که) او از من درخواست کرد (دعا کرد) و تو در خواست نکردی." (بحارالانوار، ج 93، ص 302) 2-بله خداوند از ویژگی های مد نظر شما مطلع هستند ولی باید تمام جزئیات را بیان کنیید و بدونید که خداوند صلاح هرکس را بر حسب،ظرفیت وجودی او رقم می زند یعنی ممکنه دعا ها وخواسته هایی که دوستشون داری را به ضرر شما ببینه و آنچه دوست نداری را برای شما خیر بدونه این تشخیص دست خداست. 3-عدم استجابت دعا را در موارد زیر پیدا کنید. 1- دعا نوعی عبادت است، همه موجودات عالم در حال تسبیح و عبادت خدا هستند. ما که اشرف مخلوقاتیم نباید از این قافله عقب بمانیم. این که همه آسمان و زمین و نبات و حیوان و جماد و ... برای عبادت و کمال ما آفریده شده اند، آیا پرهیز از دعا (عبادت) کفران نعمت نیست؟ عقب ماندن از حیوانات و نباتات و جماد است که تسبیح خدا را می گویند نیست؟ پس دعای واقعی، عبادت و شکر نعمت و تعظیم و خشوع و خضوع در برابر خالق هستی است. خداوند در سوره ی غافر آیه 60 می فرماید: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ »؛ مرا بخوانید تا اجابتتان کنم و بدانید کسانی که از عبادت من استکبار می ورزند و از آن عار دارند، به زودی با کمال خواری داخل جهنم خواهید شد. در این آیه دعا مصداقی از عبادت خوانده شده. پس طبق آیه مذکور ترک دعا در واقع ترک عبادت و گناهی است که مرتکبش به عذاب دوزخ تهدید شده است. ضمناً عبادت و دعا، امری فطری است. اگر پیامبران و اولیاء خدا ما را به سمت دعا و ارتباط با خالق هستی هدایت و راهنمایی نمی کردند به عبادت اموری مادی و ساخته دست خود می پرداختیم که نمونه های آن در تاریخ کم نبوده است. گناه، ترک واجبات و انجام محرمات، همچون سمومی کشنده مانع استجابت دعا می شوند. در ظرف نشسته و آلوده غذای پاک و سالم نمی ریزند. اگر هم ریخته شود غذا هم آلوده شده و قابل خوردن نیست 2- دعا و رسیدن به مقام سخن گفتن با خدا، خود مقام بسیار والایی است که به هر کسی داده نمی شود لذا همین که مالک و ملک و صاحب اصلی ما به ما اجازه حضور در محضرش و ارتباط کلامی با خودش را داده باید شاکر بوده و از فرط خوشحالی به سجده بیفتیم. این مژده ای به همه آنانی است که به مقام دعا می رسند. حتی اگر به ظاهر خواسته شان اجابت نشود. 3- استفاده ابزاری از دعا و دین، امری باطل و گاهی موجب وهن دین می شود. لذا گاهی بدون مطالعه، مشاوره (با اهل فن)، مشاهده (آزاد موفق و ناموفق) و مجاهده (در راه رسیدن به هدف) و بر اساس تنبلی و سستی دست به دعا می شویم. در نماز دعا می کنیم: خدایا ما را به راه راست هدایت کن و فقط از تو یاری می خواهیم. اما از کار و تلاش فکری و جسمی در این راه سر باز می زنیم." از دیگران بیش از خدا انتظار تأمین نیازهای خود را داریم" و بدون ایمان و باور قلبی به دعا می پردازیم و انتظار اجابت هم داریم. 4- گناه، ترک واجبات و انجام محرمات، همچون سمومی کشنده مانع استجابت دعا می شوند. در ظرف نشسته و آلوده غذای پاک و سالم نمی ریزند. اگر هم ریخته شود غذا هم آلوده شده و قابل خوردن نیست. پس قبل از دعا باید توبه کرد، پاک شد، زمینه پذیرش و ارتباط را فراهم ساخت. توبه یعنی پشیمانی از گناه، دادن حق الناس و حق الله، پوشاندن بدیها با خوبی ها (ان الحسنات یذهبن السیئات، همانا حسنات، گناهان را از بین می برد) تصمیم بر عدم تکرار. 5- گاهی دین خدا و دعا و عبادت را وسیله تجارت و تأمین منافع و نوعی بده بستان با خدا قرار می دهیم. یعنی خدا را دوست می داریم و دعا می کنیم به شرط آنکه خواسته ها و آرزوهای ما را برآورده سازد. لذا وقتی به خواسته هایمان دست نمی یابیم دست از عبادت و دعا بر می داریم. این هم یکی از موانع استجابت دعاست. 6- گاهی اجابت دعا به صلاح دعا کننده نیست. مثل اینکه کودکی بیمار، طعامی را می خواهد که تشدید کننده بیماری اوست. 7- گاهی دعا در جهان آخرت اجابت می شود. و اهل دعا در آن جهان می گویند ای کاش هیچ یک از دعاهای ما در دنیای قبل از مرگ مستجاب نمی شد. رسول اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرماید: "دو نفر در بهشت وارد می شوند که هر دوی آنها یکسان عمل کرده اند، ولی یکی از آن دو دیگری را می بیند که جایگاهش از او بالاتر است! پس می گوید: پروردگارا به خاطر چه این جایگاه را به او دادی با این که عمل ما یکسان بود؟ خدای متعال پاسخ می دهد: (به این سبب که) او از من درخواست کرد (دعا کرد) و تو در خواست نکردی." (بحارالانوار، ج 93، ص 302) 8- در بسیاری مواقع دعا با خلوص نیتّ صورت نمی گیرد توجه به اسباب و امور دنیایی و یاری و مساعدت دیگران بیش از یاری خدا مورد توجه و اعتقاد قلبی دعا کننده می باشد. بدیهی است اینگونه دعاها با مانع عمده استجابت مواجه می شود. 9- فراموش نکنیم که بر اساس این اصل مهم که کمال هم نشین در ما اثر می کند، ارتباط با خدا و خلوت و راز و نیاز با خدا نیز زمینه های طهارت روح و کسب فضائل و زیبایی های اخلاقی و رفتاری را برای ما فراهم خواهد ساخت حتی اگر دعایمان آن گونه که ما آرزو کرده ایم مستجاب نگردد. 10- ناگفته نماند که بسیاری از ما در زمینه و زمان گرفتاری و قطع امید از اسباب و امور مادی و دنیوی به سوی خدا روی می آوریم و دست به دعا بر می داریم. این حالت و عادت یکی دیگر از موانع استجابت دعا به شمار می آید. این حالت را با انجام واجبات و ترک محرمات و در مرحله بعد مراقبت در اصلاح اخلاقی و کسب فضایل اخلاقی و رفع رذایل می توان از ذهن و زندگی حذف و به صفر نزدیک نمود. خواندن خدا می بایست بدون شریک دانستن امور مادی و غیر خدایی باشد. دعا و رسیدن به مقام سخن گفتن با خدا، خود مقام بسیار والایی است که به هر کسی داده نمی شود لذا همین که مالک و ملک و صاحب اصلی ما به ما اجازه حضور در محضرش و ارتباط کلامی با خودش را داده باید شاکر بوده و از فرط خوشحالی به سجده بیفتیم 11- بهره گیری از خرد و تجربه و دانش اهل فن در تصمیم گیری ها در فرآیند عبادت و دعا از ضروریات بسیار مهم و اساسی به شمار می آید. آیا می شود در باک اتومبیل خود به جای بنزین نفت بریزیم و بعد با دعا و ناله و گریه از خدا بخواهیم اتومبیل ما حرکت کند؟ بهره گیری از عقل و اندیشه و علم خود و دیگران در راستای دعا و عبادت است. خداوند فرموده است: "الذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا"؛ تلاش کنید تا یاریتان کنم. راه ها را برایتان روشن و روان کنم. موفق باشید.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}